Intervention de

Gabriel SENG, docteur ès Sciences, directeur technique Siniat

dans le cadre de la première journée  « Le Plâtre et la Couleur – le Plâtre teinté dans la masse » organisée par le GRPA.

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L’ouvrage définitif qui explique tout sur l’utilisation des pigments et colorants dans les plâtres est encore à écrire. Par contre, c’est l’abondance dans le do­maine des publications ponctuelles qui vont décrire un aspect particulier de la coloration des plâtres, entre autres les technique d’identification des colo­rants, des dissertations savantes sur la composition chimique de tel ou tel colorant aujourd’hui disparuJe pensais au départ de cette recherche bibliogra­phique, trouver essentiellement des articles sur les colorants de la famille des  ocres utilisés dans des mortiers ou les enduits de façade. En fait le sujet est beaucoup plus vaste : la coloration des plâtres a eu ses heures de gloire à plusieurs moments dans l’histoire : l’Egypte antique, l’Empire romain, les civili­sations précolombiennes, les plâtres de décoration du monde musulman, la période baroque.

Cette recherche bibliographique a été effectuée  en plusieurs séquences entre janvier et mars 2016. D’abord  sur la base de données Sci Finder des Chemical Abstracts, qui comme son nom l’indique regroupe des résumés d’articles. Puis  dans les bi­bliothèques universitaires de Paris-Jussieu et Oxford pour trouver les articles eux-mêmes

Avec les Chemical Abstracts, les mots-clés gypse, plâtre  sulfate de calcium donnent environ 200 000 entrées,  de quoi donner le vertige. La combinaison des mots-clés gypse+plâtre+sulfate de calcium  avec pigment+colorant fournit encore plusieurs milliers de références, la plupart relatives à l’utilisation du gypse comme colorant. En effet, certains gypses ont été considérés comme des pigments blancs pendant très longtemps, l’utilisation de l’oxyde titane dans ce do­maine étant en fait relativement récente. J’ai aussi écarté plusieurs milliers de recettes de médecine chinoises qui contiennent systématiquement du gypse et des colorants. Le tri final a donné une cin­quantaine de références qui peuvent constituer une sorte de première approche dans ce domaine. La très grande majorité de ces publications sont en anglais (même lorsque les articles sont écrits par des Français).

J’ai choisi de regrouper les publications sélection­nées suivant quatre thématiques :

A – Les études relatives à l’identification des pigments dans des objets anciens présentant une valeur artis­tique. A noter l’importance croissante de la technique Raman dans ce domaine, qui permet des analyses non destructives in situ avec des instruments porta­tifs.

B – Des articles sur les colorants eux-mêmes.

C – Des publications sur les  plâtres colorés dans la masse.

Il s’agit essentiellement des sujets techniques. Vous ne trouverez  dans cette recherche aucun article sur le symbolisme des couleurs  dans tel ou tel contexte géographique ou historique.

Méthodes d’identification des colorants

– Philippe Colomban, « The on-site/remote Raman analysis with mobile instruments: a review of drawbacks and success in cultural heritage studies », in J. Raman Spectrosc, 2012, 43, pp. 1529-1535.

– Julia Romero-Pastor et al, « Assessment of Raman microscopy coupled with principal component analysis to examine egg yolk-pigment interaction based on the protein C-H stretching region », in J. Raman Spectrosc, 2011, 42, pp. 2137-2142.

– A. Zoppi et al, « Metal oxalates in paints : a Raman investigation on the relative reactivities of different pigments to oxalic acid solutions », in Ana. Bioanal Chem, 2010, 849, pp. 397-841.

– Antonio Sansonetti et al, « Nd : YAG laser effects on inorganic pigments », in J. Cult. Heritage, 2000, 1,  pp. 189-198.

– Marie Chappé et al, « Historische Pigmente unter Laserbestrahlung », in Chem. Unserer Zeit, 2003, 37, pp. 348-356.

– Maite Maguregui et al, « Multianalytical approach to explain the darkening process of hematite pigment in paintings from ancient Pompeii after accelerated weathering experiments »,in Anal. Methods, 2014, 6, pp. 372-378.

– Marie Radepont, « Thermodynamic and experi­mental study of the degradation of the red pigment mercury sulfide », in J Anal At Spectrom, 2015, 3D, pp. 599-612.

– par F. da Pieve et al, « Casting light on the darkening of colors in historical paintings », in Physical review letters, 2013, 111, 208302, pp. 1 à 5.

– M T Domenech Carbo et al, « Fourier transform infrared spectroscopy and the analytical study of works of art for purposes of diagnosis and conserva­tion », in Analytica Chimica Acta, 1996, 330, pp. 207-215.

– Dororea Fontana et al, « Historical pigments characterisation by quantitative X-ray fluorescence », in Journal of Cultural Heritage, 2014, 15, pp. 266-274.

– Pauk Volodymyr et al, « Characterization of natural organic colorants in historical and art objects by high-performance liquid chromatography », in J. Sep. Sci. 2014, 37, pp. 3393-3410.

– Tanil Akyuz combined micro Raman, FTIR and EDXRF techniques, « Elemental and spectroscopic characterization of plasters from Fatih Mosque-Istanbul (Turkey) », in Spectrochimica Acta part A, 2015, 149, pp. 744-750.

– Francesca Droghini, « The colour of the facades in Siena’s historical centre : I. Glazings ( calcium oxalate films s.s.) and other finishes on the stone material of the Cathedral’s main facade, in Archeol. Anthropol Sci, 2009, 1, pp. 123-136.

– Antonio Hernanz et al, « Spectroscopic characteri­zation of crusts interstratified with prehistoric paintings preserved in open-air rock art shelters, in J. Raman Spectrosc, 2014, 45, pp. 1236-1243.

Colorants et pigments

– David Hradil et al, « Clay and iron oxide pigments in the history of painting, in Applied Clay Science », 2003, 22, pp. 223-236.

– B Hochleitner, « Historical pigments : a collection analyzed with X-ray diffraction analysis and X-ray fluorescence analysis in order to create a database », in Spectrochimica Acta, part B, 2003, 58, pp. 641-649.

– Pablo Garcia-Fernandez, « Origin of the exotic blue color of copper-containing historical pigments », in Inorg. Chem, 2015, 54, pp. 192-199.

– Hussein H Marey Mahmoud, « Microanalysis of blue pigments from the Ptolemaic temple of Hathor (Thebes), Upper Egypt : a case study », in Surf. Interface Anal., 2012, 44, pp. 1271-1278.

– Heinz Berke, « The invention of blue and purple pigments in ancient times », in Chem Soc Rev, 2007, 36, pp.15-30.

– Christoph Krekel et al, « Lime blue – a mediaeval pigment for wall painting », in Studies in Conserva­tion, 2003, 48, pp.171-182.

– Alexandre Villela et al, « Analysis of natural yellow dye : an experiment for analytical organic chemistry », in Journal of Chemical Education, 2014, 91, pp. 566-569.

– H G M Edwards et al, « Raman spectroscopic studies of a 13th century polychrome statue : identifi­cation of a « forgotten » pigment, in Journal of Raman Spectroscopy », 2000, 31, pp. 407-413.

Plâtres colorés

– Jose Rodriguez-Gordillo et al, « Chromatic behavior of inorganic pigments in restoration mortars (nonhydraulic lime, hydraulic lime, gypsum and Portland cement). A comparative study », in Color research and application, 2007, 32, pp. 65-70.

– Jan Wouters et al, « Baroque stucco marble deco­rations. I. Preparation of laboratory replicas and establishment of criteria for analytical evaluation of organic materials », in Studies in Conservation, 2000, 45, pp. 10-116.

– Jan Wouters, « Baroque stucco marble decorations II. Composition and degradation of the organic materials in historical samples and implications for their conservation », in Studies in Conservation, 2000, 45, pp.169-179.

– M J Feliu et al, « Study of various interventions in the façades of a historical building-Methodology proposal, chromatic and material analysis », in Color research and application, 2005, 30, pp. 282-290.

– J Ambers, « Raman analysis of pigments from the Egyptian Old Kingdom », in Journal of Raman spec­troscopy, 2004, 35, pp. 768-773.

– H Brecoulaki et al, « The funerary klinai of tomb 1 from Amphipolis and a sarcophagus from ancient Tragilos, eastern Macedonia : a physico-chemical investigation on the painting materials », in Journal of Cultural Heritage, 2006, 7, pp. 301-311.

– E Welcomme, Investigation of white pigments used as make-up during the Greco-Roman period », in Appl. Phys, 2006, A 83, pp. 551-556.

– M Castriota et al, « Micro-Raman characterizations of Pompei’s mortars », in Journal of Raman Spec­troscopy, 2008, 39, pp. 295-301.

– Laura Solla et al, « Pigments and materials across Sardinia’s walls : contribution on the Tomba dei Pesci e delle Spighe in Cagliari », in Periodico di Mineralogia, 2015, 84, 3A, pp. 453-464.

– R. A. Goodall et al, « Raman microprobe analysis of stucco samples from the buildings of Maya Classic Copan », in Journal of Archaeological Science, 2007, 34, pp. 666-673.

– Philip W Fralick, « Paint composition and internal layering of plaster ritual objects from San Lazaro Pueblo (LA92), New Mexico », in Journal of Archaeological Science, 2000, 27, pp. 1039-1053.

– Kessica M Fletcher, « Stuccoed tripod vessels from Teotihuacan : an examination of materials and manufacture », in JAIC, 2002, 41, pp. 139-154.

– Carolina Cardell-Fernandez et al, « Pigment and plasterwork analyses of Nasrid polychromed lacework stucco in the Alhambra (Granada, Spain) », in Studies in Conservation, 2006, 51, pp. 161-176.

– Lucia Burgio, « Raman analysis of ninth-century Iraqi stuccoes from Samarra », in Journal of Archaeological Science, 2007, 34, pp. 756-762.

Parviz Holakooei, « Early Islamic pigments used at the Masjid-I Jame of Fahraj, Iran : a possible use of black plattnerite », in Journal of Archaeological Science,  2015, 54, pp. 217-227.

– « Mineralogical characterization of Islamic stucco : minaret of Shams El-Deen El-Wasty, Bulaq, Egypt », Abdullah M A Kamel et al, in Construction and Building materials, 2015, 101, 692-701.

– M. F. La Russa et al, « Characterisation and differentiation of pigments employed on the façade of « Noto’s Valley» monuments (Sicily) », in Appl Phys, 2008, A92, pp. 185-190.

 

Pour  trouver l’ensemble des interventions et vous inscrire à la deuxième journée « Le Plâtre & la Couleur » consacrée au Plâtre peint le 23 mars prochain :
http://www.museeduplatre.fr/m-233-grpa.html